همه صاحبان کسب و کار برای اداره سازمان خود از روش مخصوص به خود استفاده می کنند. برخی از صاحبان کسب و کار به صورت سنتی ، آنچه را که سبب موفقیت شرکت خود را شده است را ادامه می دهند و دنبال می کنند و مایلند با کم ترین تغییر به نسل بعدی منتقل نمایند. اما برخی دیگر به واسطه تجارب علمی و آکادمیک شناختی از روش های کلاسیک مدیریت دارند و مایل به استفاده از آنها در اداره سازمان خود هستند. اما کدام روش بهتر است ؟
در ابتدا باید تعریف کوتاهی از مدیریت داشته باشیم. مدیریت یعنی روش های بکارگیری منابع مادی و غیر مادی سازمان و برنامه ریزی برای استفاده مطلوب از آنها برای تحقق اهداف. به عبارتی دیگر ،مدیریت مهارت و تخصص پیدا کردن جواب و یا انتخاب بهترین جواب از بین گزینه های موجود است.
در روش های سنتی معمولا مدیران براساس تجربه خود اقدام به انتخاب پاسخ از بین گزینه ها می کنند. معمولا انتخاب ها در شرایط نرمال ، خوب هستند ولی اگر پارامترهای تصمیم گیری و شرایط اقتصادی و سیاسی محیط خارج از سازمان تغییر کند، احتمال خطا و غلط بودن تصمیمات بالا می رود. اما مدیران آکادمیک چگونه تصمیم می گیرند؟
اصولا مدیران کلاسیک براساس متدهای مدیریتی کلاسیک رفتار می کنند و براساس آموزه های آنها اداره سازمان خود را انجام می دهند. تئوری های مدیریتی کلاسیک عبارتند از :
1- نظریه تیلور
2- نظریه فایول
3- نظریه ماکس وبر
تشریح این نظریه ها نیاز به تهیه مقالات متعدد و توضیح آنها احتیاج به گفتارهای تخحصی دارد. لذا در این مقاله فقط برخی از ویژگی های اصلی هر نظریه را بازگو می کنیم:
نکات برجسته نظریه های مدیریت | ||
نظریه ماکس وبر | نظریه فایول | نظریه تیلور |
شایسته سالاری | تفیض اختیارات | تعریف فعالیت ها به شکل تیمی |
مستند سازی تصمیمات | وحدت فرماندهی | افزایش و بیشینه سازی راندمان |
تخصصی شدن کارها در حد عالی | وابستگی منافع فردی به منافع سازمان | ارتقای سطح علمی و تخصصی کارکنان |
یکی دیگر از پارامترهایی که باید در انتخاب بهترین روش اداره سازمان در نظر گرفت، موضوع شرایط سازمان در نمودار چرخه حیات است. سازمانهای در حال رشد و یا در حال افول با روش های یکسان قابل اداره نیستند. معمولا در سازمانهای روبه افول بحران نیروهای متخصص و نیاز به بازتعریف اهداف پر رنگ تر است و یا در سازمان های روبه رشد نیاز به ایجاد تنوع در محصولات و یا جذب سرمایه های جدید بیشتر احساس می شود. بنابراین روش های اداره این دو نوع سازمان با هم الزاما متفاوت است.
جمع بندی :
مدیریت سازمان یک امر مطلق نیست و براساس شرایط سازمان مدیران باید به اداره منابع خود بپردازند و بهترین گزینه را براساس 1- تجربه نهادینه شده در حافظه ROM سازمان 2- آمیزه ای مناسب از نظریه های متفاوت مدیریت انتخاب نمایند.
گروه think
دیدگاه خود را بنویسید