احتمالا مفهوم هرم مازلو را می شناسید. برای آنان که نمی دانند، خلاصه هرم مازلو، تقسیم خواسته های انسانی در زندگی اجتماعی به 5 لایه است که لایه پایینی نیاز های زیستی سپس نیازهای امنیتی ، نیازهای اجتماعی ، احترام و نهایتا خودشکوفائی ست. مازلو متعقد است که انسان آنچه می تواند باشد، باید باشد! اصولا انسانها براساس لایه های مازلو ممکن ست در مقاطعی از زندگی در یک لایه گیر کنند و سقف آرزوهایشان همان لایه باشد. مثلا کسی که درگیر تامین غذا برای بقاست قطعا به احترام اجتماعی و شکوفائی استعدادهای هنری خود نمی تواند بیانیشد. بنابراین رشد انسان در هرم مازلو براساس تحقق لایه های پایینی ست. 

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در مترو، اتوبوس و یا تاکسی با کسانی روبرو می شوید که بر سر موضوعات کم اهمیتی از نظر شما، با هم بحث و حتی دعوا می کنند. این موضوع می تواند یکی از نشانه های تفاوت سطح شما با دیگران در لایه های هرم مازلو باشد. در مذاکرات تجاری هم بحث ها و مشاجره های طولانی ممکن ست شکل بگیرد. هدف ما از این مقاله ارائه روش های مذاکره نیست. اما دانستن و درک اینکه طرف مذاکره کننده شما در چه لایه هرم مازلو ست، می تواند به شما کمک کند تا اصطلاحا به نقطه حساس او فشار بیاورید و از این طریق او را وادار به پذیرش شرایط خود کنید. 

مثلا ممکن ست فردی نیازمند احترام باشد و  یا از نظر خانوادگی دچار بحران امنیتی شده باشد. دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا از درگاه مناسب به او نزدیک شوید و در سطح مازلوئی او ، نیازش را هنگام مذاکره تامین کنید. و یا مثلا هنگام جلسه با مدیران بالاتر، هنگامی که از شما می خواهند تا خواسته های خود را بگوئید و یا یک موضوعی را برای بحث آزاد و گپ زدن انتخاب کنید ، دانستن سطح مازلوئی مدیر به شما کمک می کند تا درباره یک موضوع مورد علاقه وی گفتگو کنید و او را با خود صمیمی تر و قابل درک تر می کنید.

البته دانستن سطح مازلوئی افراد نیاز به مهارت خاص ست و به راحتی نمی توان به دغدغه های روزمره افراد پی برد.