انواع برند


مقالات و تعاریف زیادی از برند یا نشان تجاری در فرهنگ کسب و کار وجود دارد. در اینجا ما به دنبال انواع مختلف رایج برند در کسب و کار هستیم. 

1- برند محصول

رایج ترین نوع برند همین برند محصول است. کالا یا خدمت تولیدی یک شرکت، با یک نشان تجاری در بازار عرضه می شود که آن را از سایر محصولات همنوع خود متمایز می کند.برند محصول بیانگر میزان درک صاحبان یا تولیدکنندگان آن از شناخت نیاز مشتریان، کیفیت، کارآمدی، دوام و رقبا ست.

2- برند سازمانی

شرکتها هم همانند محصولات به خصائصی شناخته می شوند که آنها را در بین هم نوعان خود متمایز می کند. مثلا یک شرکت به پرداخت خوب معروف است و شرکتی دیگر به فرهنگ بالای سازمانی. معمولا برند سازمانی برگرفته از نگاه و نوع رفتار سازمان با کارکنان خود است. از اینرو برند سازمانی را برند کارفرما نیز می گویند. خیلی از شرکتها، حتی شرکتها بزرگ فاقد برند کارفرمائی هستندچون وجه تمایزی با سایر شرکتهای همنوع ندارند و همانگونه با کارکنان خود رفتار می کنند که سایرین. از طرفی رفتار نامناسب و ناخوشایند با کارکنان هم باعث ایجاد برند نمی شود. چون برند اساسا بر پایه ویژگی مثبت ساخته می شود.

بنابراین باید شرکت یا سازمان، رویکرد یا نگرش متفاوتی داشته باشد که آن را بتوان برند یا نشان ویژه نامید. نباید فرهنگ عمومی سازمان را با برند کارفرما اشتباه و مترادف فرض کرد. در دهه 40 و 50 شمسی برند کارفرمائی شرکت نفت مثال خاص بود و یا در سالهای دهه 90 شمسی برند کارفرمائی بانکهای خصوصی اینچنین بودند در حالیکه مردم عادی از فرهنگ سازمانی این شرکتها کاملا بی اطلاع و ناآگاه بودند.

3- برند فردی

هر کارمند، مدیر یا کارآفرین مستقل، صرف نظر از شرکت یا موسسه ای که در آن فعالیت می کند، دارای خصوصیاتی ست که موجب شناسائی وی می شود. مثلا خوش قولی، تعهد و مسئولیت پذیری، دور اندیشی و ... .معمولا برخلاف دو نوع برند فوق، برند فردی از طرف جامعه به شخص اطلاق می شود و نشانی ست به واسطه تمایز وی در اجتماع اعطا شده است. برند فردی نتیجه رفتار شخص در محیط است و اساسا صیغه مبالغه در بیان ویژگی های اوست. صفت های خوب نظیر صداقت و راستگویی برند فردی نیستند و پیش فرض ویژگی های هر انسانی است. پس صرف راستگو بودن یک کارمند دلیل بر برند فردی او نیست. اما تعهد در انجام وظایف همراه با صداقت در ارائه گزارشها می تواند یک برند فردی باشد. باهوشی یک استعداد ست و می تواند در یک شرکت افراد استخدام شده در حین مصاحبه با حداقل سطح هوشی مورد نظر کارفرما استخدام شوند. اما تحلیلگری و دانستن تکنیک های متفاوت حل مساله یک ویژگی خاص ست و می تواند برند فردی باشد. پس نتیجتا برند فردی علاوه بر صیغه مبالغه در بیان صفات فرد است، می تواند برگرفته از مهارتهای تخصصی و فوق تخصصی یک شخص باشد.


موردی برای نمایش وجود ندارد.
گروه مدیران Think
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
بایگانی نوشته‌ها